PORTFOLIO

Basisschool Atelier: ruimte voor onderzoekend vermogen en erfgoed Brabant

Het Huis van Aristoteles werkt al geruime tijd  samen met Ars Longa bij de realisatie van bijzondere educatieve stations en spelopstellingen in kindermuseum, theaters en bibliotheken. Nu is onze wens om een bijdrage te mogen leveren aan het onderwijs gerealiseerd met het eerste permanente Atelier op een basisschool passend in de visie op 21e eeuws onderwijs. De kinderen en het team van Basisschool Toenschouw uit Oosterhout vinden het werken erin verrassend. We hopen dat er vele basisscholen zullen volgen. 

We ontwierpen dit Atelier in samenwerking met de cultuurcoördinatoren en het hele schoolteam. Het was een gecompliceerde puzzel om voldoende ruimte te creëren voor de overblijf, vieringen, theater- en andere schoolactiviteiten.

Het Atelier is een onderzoeksatelier geworden voor de groepen 1 t/m 8 waar de leerlingen van basisschool Torenschouw spelenderwijs vanuit verwondering en onderzoek vertrouwd raken met schoolvakken en cultureel erfgoed uit Brabant. De spelopstellingen in het Atelier prikkelen de creativiteit en fantasie van leerlingen. Op deze centrale plek kunnen ze onder minimale begeleiding van de leerkracht zelfstandig en samen werken met inzet van bijzondere materialen en educatiemiddelen. Het Huis van Aristoteles verzorgde tevens ism De Cultuurloper coaching on the job voor het team met aandacht voor het 'loslaten' van de kinderen en verslaglegging. Zodat het Atelier zelfstandig met de school kan mee-ontwikkelen.

Het Atelier bevat een verzamel kabinet, een “wunderkammer” grutterswinkel, schaduwatelier, spiegel- en projectie tools, laboratoriumkast, grote letters, een wit theater waarin geprojecteerd kan worden op vloer en achterdoek, antieke opbergmeubels voor creatieve materialen en een collectie meubels en bijzondere streekobjecten. Het project is in mei 2016 gerealiseerd.

Het Atelier kwam tot stand in samenwerking met Basisschool Torenschouw, Gemeente Oosterhout, De Cultuurloper, Erfgoed Brabant en Ars Longa. 

<< terug naar overzicht


x